SYARAT KEMASUKAN PELAJAR

  • 68
Bagi kemasukan ke tingkatan 1 :-


  • Mendapat sekurang-kurangnya 3A dalam peperiksaan UPSR (keutamaan utama)
  • Lancar membaca Al-quran dan menulis jawi
  • mempunyai asas Bahasa Arab
  • Lulus ujian kemasukan *
  • Berminat mempelajari Ilmu Diniyyah dan menghafaz Al-quran

Bagi kemasukan ke tingkatan 4 :-
  • Minimum 3A dalam PMR & mendapat sekurang-kurangnya B dalam Bahasa Arab
  • Lancar membaca Al-quran dan menulis jawi
  • Lulus ujian kemasukan *
  • Berminat mempelajari Ilmu Diniyyah dan menghafaz Al-quran

* Calon digalakkan menyertai Tafaqquh Fi Al-Din yang dianjurkan oleh pihak sekolah dan akan ditemuduga pada akhir program tersebut.

(kemahuan dan kemampuan pelajar  adalah perkara paling utama dinilai di dalam pengambilan pelajar,pengambilan tidak bergantung pada jumlah A semata-mata)

68 comments:

  1. bagaimana jika anak saya tidak menepati syarat kemasukan stias... bagi keputusan pmr kerana sekurang-kurangnya 6A tetapi ank saya hanya mendapat 2A 5B 1C 1D adakah anak saya masih layak untuk memohon?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum

      Sekiranya tidak menepati syarat, kita akan melihat pada keputusan temuduga yg dijalankan.

      Delete
  2. Assalamualaikum , saya aliya , saya nk sngt masuk STIAS . tpi sye tk amik bahasa arab di sekolah sy , tk de peluang :( .. umur sy 14 dan sy pun seorg plajar tahfiz di satu maahad sekitar rumah saya. Mcm mana ya ? mohon jwb soalan sya :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum

      Kita akan jalani temuduga. kemasukan bergantung kpd keputusan temuduga.
      Sama ada anda akan terus memasuki tingkatan 2 atau memasuki tingkatan 1.

      Delete
    2. sy nk apply utk form 4 , mcm mana ye ? sy kena ulang ke?

      Delete
    3. Maaf, utk tahun ini kita dah tutup kemasukan pelajar baru.

      Delete
    4. boleh cuba mohon,sekiranya ada kekosongan insyaallah akan dipanggil

      Delete
  3. assalammualaikum .. saya ifah .. saya nak tanya boleh ke saya mohon untuk ke sini tapi saya tak ambil bahasa arab , sebab saya pelajar tingkatan tiga di sekolah menengah harian biasa.. boleh ke saya mohon untuk masuk ke sini bagi sesi 2014?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba mohon dahulu,paling utama adalah pada sesi temuduga yang akan dijalankan

      Delete
  4. cuba mohon dahulu,paling utama adalah pada sesi temuduga yang akan dijalankan

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. sila buat permohonan.sekiranya ada kekosongan,pihak sekolah akan panggil temuduga

      Delete
  6. Assalamualalaikum.
    Saya seorang ibu yg sedang cuba memohon kemasukan ke ting 1 ke STIAS Remabau utk anak saya.
    Soalan- di online application ada ditulis pelajar digalakkan menghadiri kem Tafaqquh fiddin. Adakah kem ini diwajibkan? Jika tidak menghadiri, masih layakkah memohon?

    ReplyDelete
  7. kemasukan ke tingkatan 3 boleh memohon x?

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum. Saya baru mendapat tahu tentang sekolah ini (dapat maklumat daripada rakan)dan saya telah memohon untuk kemasukan ketingkatan 1 ke STIAS secara online pada 26 November,2014 .Sehingga kini tiada jawapan sama ada diterima atau tidak.Kebetulan pada 9 Disember (semalam) saya semak senarai nama pelajar baharu ke tingkatan 1,2014 tetapi nama anak saya tidak tersenarai.Adakah permohonannya gagal dan bolehkah kami membuat rayuan ?Anak saya berminat untuk ke sekolah ini.Siapakah yang patut saya hubungi.Harap dapat penjelasan.

    ReplyDelete
  9. sye seorang pelajar tingkatan 3.saya bersekolah harian biasa tetapi semasa form1 sye tlhpon memasuki tahfiz..sye ingin memasuki sekolah ini...tetapi sye sdh pon terlmbat untuk menghadiri temuduga yg ditetapkan..msih layakkah sye menghadiri temuduga tersebut..??

    ReplyDelete
  10. Anak saya bersekolah rendah kebangsaan cina.sekiranya memiliki 5A upsr tahun ini..adakah dia layak memohan belajar di STIAS

    ReplyDelete
  11. ana form 4 tahun ni dn ana tahfiz,,,skolah kami wjbkn mngambil tahfiz selama dua tahun,,,jadi,,apabila mengulang form 4,,,ana brumur 18 thun,,,adakah stias menerima ana walaupun trlajak umur??

    ReplyDelete
  12. as salam.Saya ingin memohon kemasukan anak saya untuk ke tingkatan 4 pada tahun 2015.
    Bagaimana caranya ?.t.kasih


    ReplyDelete
  13. assalam. saya bersekolah di SJKC tetapi pernah ambil ujian UPKK dan PSRA. Adakah saya layak untuk memohon sekiranya mendapat 5A dan keatas ?

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum......permohonan masuk ke ting. 4 2015, masih dibuka lagi ke?

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum......permohonan masuk ke ting. 4 2015, masih dibuka lagi ke?

    ReplyDelete
  16. assalamua'alaikum.. masih boleh lagi ker untuk mendaftar ting.4 2015??

    ReplyDelete
  17. assalamualaikum..anak saya telah ambil UPSR pada tahun 2013,adakah masih layak untuk memohon utk masuk ke tingkatan 4

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Anak puan layak untuk memohon ke tingkatan 4 sesi 2015 sekiranya beliau menduduki ujian Bahasa Arab semasa PT3. Terima kasih

      Delete
  18. Salam....jika anak next yr 2016 form 5 tp bln 8 thn 2015 ni br nak daftar blh ke....
    minta penjelasan dari.pihak tuan...terima.kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm.
      Mohon maaf, kemasukan untuk tahun 2015 telah ditutup.

      Terima kasih

      Delete
  19. Salam ustaz. Bagaimana kalah saya nak daftar anak saya ke tingkatan 3 sesi 2016?

    ReplyDelete
  20. Salam ustaz.... Bagaimana kalau saya nak daftar anak saya ke tingkatan 2 sesi 2016

    ReplyDelete
  21. Salam sy sudah menghantar borang permohonan ol line utk ke tingkatan 1 sesi 2016.Bila mendapatkan jawabannya ya?Terima ksh

    ReplyDelete
  22. Assalam, Anak saya tidak mengambil PMR atau PT3. Pernah belajar di Assofa pada tahun 2012 semasa tingkatan 1 selama 6 bulan di Ampang. Kemudian belajar di sungai buloh dalam bidang tahfiz. Telah khatam hafazan 30 juzuk pada tahun 2013. Kini membantu mengajar pelajar hafazan. kini anak saya tingkatan 4. Bolehkan anak saya masuk ke tingkatan 5 sesi 2016.

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum,saya pelajar tingkatan 3 2015.Saya nak sangat masuk ke Sekolah Tinggi Islam As-Sofa ini tetapi saya tidak mengambil matapelajaran bahasa arab di sekolah saya.Adakah saya layak untuk memohon untuk masuk ke tingkatan 4 2016?

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum. Saya pelajar tingkatan 2 2015, bolehkah saya mohon kemasukan bagi tingkatan 3 sesi 2016? saya telah menghafaz alquran sebanyak 5juzuk dan mengambil b.arab dari darjah 1 hingga tingkatan2. harap dibalas ^_^ terima kasih

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum. Saya pelajar tingkatan 2 2015, bolehkah saya mohon kemasukan bagi tingkatan 3 sesi 2016? saya telah menghafaz alquran sebanyak 5juzuk dan mengambil b.arab dari darjah 1 hingga tingkatan2. harap dibalas ^_^ terima kasih

    ReplyDelete
  26. assalamualaikum.sekarang masih buka lagi ke untuk pendaftaran tingkatan 1 pada thun 2016?

    ReplyDelete
  27. ASSLAM SAYA DH DFTR UNTUK KEMASUKAN KE TAHUN 2016 BGI TINGKATAN 4 JADI MACAM MANA NAK TAU TARIKH TEMUDUGA TERSEBUT??

    ReplyDelete
  28. ASSLAM SAYA DH DFTR UNTUK KEMASUKAN KE TAHUN 2016 BGI TINGKATAN 4 JADI MACAM MANA NAK TAU TARIKH TEMUDUGA TERSEBUT??

    ReplyDelete
  29. ASSLAM SAYA DH DFTR UNTUK KEMASUKAN KE TAHUN 2016 BGI TINGKATAN 4 JADI MACAM MANA NAK TAU TARIKH TEMUDUGA TERSEBUT??

    ReplyDelete
  30. ASSLAM SAYA DH DFTR UNTUK KEMASUKAN KE TAHUN 2016 BGI TINGKATAN 4 JADI MACAM MANA NAK TAU TARIKH TEMUDUGA TERSEBUT??

    ReplyDelete
  31. Masih terbuka lagy kee untuk daftar ke tahun 2016 bagi tibgakatan 4?

    ReplyDelete
  32. As salam, Masih ada kekosongan ke jika saya nak masukkan anak saya ke Ting 1, 2016. Dia bersekolah di Sek Ren Islam Darul Ehsan Subang Jaya. Sekarang transit sementara di sekolah lama.

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum..
    Sekarang anak saya belajar di sekolah rendah cina tahun 5.saya bercadang untuk mendaftar anak saya ke as sofar bila dia masuk ke tingkatan 1..Bahamians jika dia tidak boleh menulis Jawi..

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum..
    Sekarang anak saya belajar di sekolah rendah cina tahun 5.saya bercadang untuk mendaftar anak saya ke as sofar bila dia masuk ke tingkatan 1..Bahamians jika dia tidak boleh menulis Jawi..

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum..
    Saya ingin mempelajari ilmu islam dengan lebih mendalam dan menjadi tahfiz...boleh ke kalau saya dapat 3A,2B,1C dalam UPSR??

    ReplyDelete
  36. assalamualaikum..
    anak saya sudah pun berpindah drpd stias seremban bagi tahun 2016..tapi dia ingin ke sekolah stias semula pada tahun 2017..macam mana tu ye??

    ReplyDelete
  37. assalamualaikum..
    anak saya sudah pun berpindah drpd stias seremban bagi tahun 2016..tapi dia ingin ke sekolah stias semula pada tahun 2017..macam mana tu ye??

    ReplyDelete
  38. assalamualaikum..
    anak saya sudah pun berpindah drpd stias seremban bagi tahun 2016..tapi dia ingin ke sekolah stias semula pada tahun 2017..macam mana tu ye??

    ReplyDelete
  39. Berapa yuran yang di kenakan dan adakah sekolah ini menyediakan pendidikan akademik juga.

    ReplyDelete
  40. Untuk makluman puan, silibus pembelajaran kami terdiri daripada akademik, tahfiz dan Dinniyyah. Pelajar akan menduduki peperiksaan PT3 da SPM. Manakala, yuran setahun adalah RM8280.

    ReplyDelete
  41. Assalamu'alaikum

    Apakah STIAS menerima pelajar daripada Indonesia?

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum. adik bongsu saya kini berumur 15 tahun . jujur saya katakan dia sangat lemah permbelajaran akedemik . Dan kini dia adalah anak yatim piatu . sejak kematian ibu dan bapa kami, tiada orang yang dapat kawal dia dan perangai menjadi bertambah liar serta pengaruh kawan. adakah adik saya ada peluang untuk memasuki ke sekolah tahfiz ini ? dia kata dia nak berubah tetapi tak tahu tempat dimana dan siapa yang boleh mengubahnya . terima kasih.

    ReplyDelete
  43. Assalamualaikum. adik bongsu saya kini berumur 15 tahun . jujur saya katakan dia sangat lemah permbelajaran akedemik . Dan kini dia adalah anak yatim piatu . sejak kematian ibu dan bapa kami, tiada orang yang dapat kawal dia dan perangai menjadi bertambah liar serta pengaruh kawan. adakah adik saya ada peluang untuk memasuki ke sekolah tahfiz ini ? dia kata dia nak berubah tetapi tak tahu tempat dimana dan siapa yang boleh mengubahnya . terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf tuan. Institusi kami lebih fokus kepada akademik. Silibus sama seperti KPM

      Delete
  44. Untuk kemasukan pelajar tingkatan 3 2018 bole x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami tidak buka kemasukan untuk tahun peperiksaan seperti ting 3 dan 5. Jika, tuan ingin mencuba tuan boleh memohon

      Delete
  45. Assallammualaikum..
    Berkenaanndengannyuran pengajian...berapakah jumlah yang dikenakan..pendaftran dan bulanan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yuran pengajian RM690/bulan. Manakala pendaftaran mengikut tingkatan kemasukan

      Delete
  46. Assalam..
    Berapakah pendaftaran untuk pelajar tingkatan 1 ye ?

    ReplyDelete
  47. Assalam..
    Berapakah pendaftaran untuk pelajar tingkatan 1 ye ?

    ReplyDelete
  48. Assalam..
    Berapakah pendaftaran untuk pelajar tingkatan 1 ye ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum.

      Kos pendaftaran untuk tingkatan 1 dalam anggaran RM4500 termasuk keperluan, buku tulis dan dua bulan yuran.

      Terima kasih

      Delete
  49. Assalamualaikum
    Adakah sekolah ini sekolah berasrama? Atau dibenarkan jg tinggal dgn family? Ada cawangan di KL?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum.

      Semua pelajar bagi cawangan di Rembau (Lelaki) dan Seremban (Perempuan) harus tinggal di asrama.
      Manakala cawangan di Ampang boleh tinggal di asrama atau harian.

      Terima kasih

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  50. berapakah yuran sebulan bagi tingkatan satu

    ReplyDelete
  51. Salam, ada tak program utk anak yg menunggu keputusan spm sebab saya berminat.

    ReplyDelete